Piszą o nas

Można grać przeciwko uzależnieniom w sieci

Ministerstwo Zdrowia uznało, że program napisany przez Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki może zapobiegać uzależnieniom do komputerów, telefonów, hazardu i gier w sieci. Za pośrednictwem Krajowego Biura Przeciwdziałania Narkomanii wykupiło w formie grantu zajęcia dla młodzieży z podstawówek.

(© Fot. Barbara Ciryt) Uczniowie Szkoły Podstawowej w Skale podczas gry profilaktycznej

(© Fot. Barbara Ciryt) Uczniowie Szkoły Podstawowej w Skale podczas gry profilaktycznej

Zajęcia mamy przeprowadzić w 80 palcówkach w trzech województwach: małopolskim, pod­kar­pac­kim i świętokrzyskim – mówi Tomasz Gubała ze zielo­neckiego stowarzyszenia, pomysłodawca programu przeciwdziałającego uzależnieniom, czyli gry CUDER, która ma pomagać w wychowaniu młodzieży. Dlatego są spotkania z rodzicami i szkolenia dla nauczycieli.

Kolejne litery w nazwie gry oznaczają: ciało, umysł, duch, emocje, relacje. Gra wskazuje, że człowiekowi jest potrzebny rozwój każdej z tych sfer – wtedy wygrywa. – Poprzez zabawę pokazujemy młodzieży jak budować relacje, trenować sposoby rozwoju i uczyć rozpoznawania zagrożeń – zaznacza Gubała. Pilotażowe zajęcia były prowadzone w ubiegłym roku m.in. w gminie Zielonki. Wówczas Roman Solecki z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie robił badania, z których wynikało, że przynajmniej 15 proc. uczniów klas V i VI szkół podstawowych jest uzależniona od gier w sieci. W tym roku realizacja programu CUDER zaczęła się w Szkole Podstawowej w Skale. Były mini wykłady i gra na wielkiej planszy. – Reguły są łatwe, ale jak się zrozumie o co chodzi, to jest super. Wszystkie posunięcia uzgadnialiśmy z klasą – mówią zwycięzcy Dawid Odro­biń­ski i Krystian Starczyń­ski z VIa.

Program chwali Agata Marzec-Remiszewska, nauczycielka języka polskiego. – Uczniom podobała się gra i wykłady z uzupełnianiem zdań. Dobrze, że coś takiego powstało, bo w sprawach profilaktyki szkoły często są zdane na siebie – mówi. CUDER podczas zajęć profilaktycznych ujawnia trzy rodzaje zagrożeń. Pułapka typu K – jest zastawiona przez kogoś, kto sam jest w kryzysie, jest np. uzależniony od komputera, ma problem z pornografią. Pułapkę typu N zastawia kogoś naiwny, kto myli miłość z nadopiekuńczością np. opiekun, który wykonuje zadania za dziecko, albo Ściąga.pl dając streszczenia lektur, gotowe wypracowania. Zajęcia profilaktyczne dla uczniów trwają trzy godziny, są też spotkania dla rodziców i nauczycieli. Dla szkół te akcje są darmowe. Mogą zgłaszać się przez stronę interne­tową www.cuder.pl lub pod nr tel. 881 425 558


Autor: Barbara Ciryt  | barbara.ciryt@dziennik.krakow.pl


Artykuł ze strony: www.dziennikpolski24.pl

—–

W “Głosie Karmelu” nr 2/2015 “Ojcowskie spotkania. Profilaktyka zagrożeń w Dolinie Prądnika”

“Głos Karmelu” zamieścił artykuł o profilaktyce zagrożeń, jaka ma miejsce w Ojcowie, w Dolinie Prądnika. Tomasz Gubała jest pomysłodawcą Ojcowskich spotkań i profilaktyki zintegrowanej CUDER. Więcej szczegółów w artykule:

Głos Karmelu - Ojcowskie spotkania

—–

Marta Krystera – Pedagog Szkoły Podstawowej w Skale

W dniu 17 marca 2015 roku w Szkole Podstawowej w Skale zostały przeprowadzone warsztaty profilaktyki uzależnień behawioralnych oraz gra profilaktyczna „CUDER” dla uczniów klas 4-6 zorganizowane przez pana Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Zielonki, a prowadzone przez panią Karolinę Gubałę i panią Katarzynę Łatkę.

Tematyka warsztatów była bardzo interesująca. Uczniowie słuchali prowadzących z zainteresowaniem, odpowiadali na pytania, przez cały czas brali aktywny udział w zajęciach. Prowadzące zajęcia były dobrze przygotowane merytorycznie, dobrały właściwe i zróżnicowane metody, formy oraz środki dostosowane do tematyki warsztatów. Pomimo dosyć długiego czasu trwania zajęć (3  jednostki lekcyjne) nie były one dla uczniów nużące i pozwalały im na ciągły aktywny udział. Krótkie przerwy po każdej z trzech części warsztatów pozwalały na odreagowanie emocji, posilenie się, relaks.

Panie prowadzące warsztaty miały właściwe podejście do uczniów, były pogodne, otwarte na ich pomysły, zwracały się do nich w sposób życzliwy, z humorem, miały ciągły kontakt z „publicznością”, dawały szansę uczniom na wypowiedzenie się, podzielenie się własnymi pomysłami. Co jakiś czas wybierały reprezentantów klas do różnych zadań i konkursów. Stale obserwowały reakcje uczniów i dostosowywały się do nich kierując ich uwagą. Uczniom już na samym początku wyjaśniono w prosty sposób na konkretnych przykładach tematykę warsztatów. Rozszyfrowano hasło „CUDER” – Ciało, Umysł, Duch, Emocje, Relacje. Uczniowie dowiedzieli się, że wszystkie te sfery, które posiada człowiek, trzeba przez całe życie rozwijać, nie można się skupiać tylko na jednej, gdyż prawdziwie szczęśliwy człowiek jest tylko wtedy, gdy dba o te pięć sfer swojego życia, rozwija je, mając na uwadze, że najważniejszą z nich jest sfera ducha. Uczniowie obejrzeli kilka fragmentów znanych filmów animowanych, na podstawie których prowadzone były ważne rozmowy, ukazujące uzależnienia, pułapki, jakie niesie za sobą korzystanie z internetu i sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.

W trzeciej części warsztatów uczniowie zagrali w grę „CUDER”. Była to wielka plansza rozłożona na podłodze i duże pionki. Prowadzący objaśnili zasady gry. Główną ideą gry było jak najszybsze rozwijanie swojego pionka w każdej ze sfer w sposób jak najbardziej równomierny. Reprezentanci mogli w trakcie gry naradzać się ze swoją klasą, dlatego w grę byli zaangażowani wszyscy uczniowie na sali.

Każda część warsztatów była na swój sposób interesująca, wzajemnie uzupełniała się z pozostałymi częściami warsztatów. W ogólnej ocenie warsztatów można stwierdzić, że bardzo przydatne było poruszenie tematyki uzależnienia od komputera, gdyż jest to poważny i aktualny problem wśród dzieci i młodzieży. Bardzo ważne było również wyjaśnienie uczniom holistycznego podejścia do człowieka, pomimo że składa się on z pięciu ważnych sfer. Każda sfera wymaga dbałości i troski o jej rozwój. Nie można skupiać się tylko na jednej np. wyglądzie zewnętrznym (ciało), bo nie jest on najważniejszy.

—–

Agata Marzec- Remiszewska

Warsztaty profilaktyczne oraz gra „CUDER” w sposób prosty, przystępny wyjaśniły uczniom skomplikowaną tematykę prawdziwego człowieczeństwa (istotę równomiernego rozwoju pięciu sfer życia). Przedstawiły zebranym, jak poważny jest problem uzależnień od komputera, jak radzić sobie z zagrożeniami wynikającymi z niekontrolowanego używania Internetu.

Świetny kontakt prowadzących z uczniami, swobodna atmosfera, ale jednocześnie pozwalająca skupić się na tematyce i aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Doskonałe przygotowanie merytoryczne prowadzących, elastyczność reagowania na pomysły publiczności oraz umiejętność prostego przekazywania informacji trudnych stanowiły ogromny atut warsztatów.

—–

Nowe wyzwania w szkolnej profilaktyce

6 czerwca 2014 roku w Akademii Ignatianum w Krakowie odbyła się konferencja naukowa “Nowe wyzwania w szkolnej profilaktyce”, zorganizowana przez Katedrę Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji.  W konferencji uczestniczył również autor profilaktyki zintegrowanej CUDER – Tomasz Gubała.

A relację z konferencji zamieszczono w półroczniku Akademii Ignatianum nr 2/2014 (13):

Nowe wyzwania w szkolnej profilaktyce - Ignatianum__2-2014

—–

„CUDER” – OPTYMALNA DROGA DO DOROSŁOŚCI

„CUDER” – OPTYMALNA DROGA DO DOROSŁOŚCI

Ciało, Umysł, Duch, Emocje, Relacje – to pięć sfer, których jedność niezbędna jest do pełnego rozwoju. Warsztaty poświęcone obniżaniu poziomu napięć i lęku u młodzieży przperowadzono w środę 2 października 2013 roku w Gimnazjum nr 2 im. Marii Skłodowskiej–Curie w Gostyniu. Uczestnikami byli uczniowie trzech klas z tej szkoły. Zajęcia odbyły się w ramach programu profilaktycznego „CUDER”. Jego nazwa jest skrótem utworzonym z pierwszych liter oznaczających wspomniane sfery.
Program „CUDER” koncentruje się na obniżaniu poziomu napięć (lęku) u młodych ludzi stosując dwie główne strategie profilaktyczne. Pierwsza z nich to inicjowanie i wspieranie w rozwoju młodych ludzi, wskazywanie na radość płynącą z procesu rozwoju oraz wzmacnianie relacji w rodzinie i grupie. Druga strategia to zmniejszanie siły zagrożeń poprzez wskazywanie zagrożeń, czyli „pułapek”, oraz uczenie radzenia z sobie z nimi. Człowiek poukładany we wszystkich swoich sferach jest przed pułapkami zabezpieczony.
Kontynuacją zajęć jest gra „CUDER”. Jej celem jest doprowadzenie do jak najpełniejszego rozwoju bohatera gry (pionka) przez wędrowanie po świecie, pokonywanie pułapek i wyszukiwanie miejsc, gdzie można spotkać ludzi wspierających w rozwoju. Grę wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy wprowadzi maksymalnie rozwiniętego bohatera do bezpiecznej osady. Ale nie pierwsze miejsce jest w tej grze najważniejsze. Kolejni gracze nie przegrywają. Celem gry jest bowiem przede wszystkim rozwój postaci, a nie czas rozegrania gry. Tak więc każdy gracz może zakończyć grę z sukcesem. Stosowanie mapy gminy, w której mieszkają gracze, jako planszy, umożliwia zdiagnozowanie zagrożeń występujących na danym terenie.
Program i gra profilaktyczna „CUDER” wskazuje drogę do dorosłości, opartą na najważniejszych wartościach.

artykuł ze strony: http://www.gostyn.pl/CUDER_-_OPTYMALNA_DROGA_DO_DOROSLOSCI.html

—–

Barbara Kyrc – Archezja i Frankl

Na tropach sensów odkrywanych – Plenerowy Ośrodek Profilaktyki Problemowej Archezja

Sens to coś, co znajdujemy, a nie dajemy,
odkrywamy, a nie wymyślamy.
V. E. Frankl

Aksjologiczne penetracje czas zacząć!

Jeżeli chcemy przeżyć do dna doświadczenie odpowiedzialności, musimy zgodzić się na heroizm pozostawania „sam na sam z wartościami” (…) godząc się na jakąś samotność. Trzeba dawać świadectwo wartościom tylko dlatego, że są wartościami [1].
J. Tischner

Czytaj więcej

—–

Paweł Piwowarczyk – Każdy powinien być profilaktykiem

Są pytania na które nie potrafię odpowiedzieć, jako profilaktyk, ale mogę odpowiedzieć jako człowiek wiary.

Być profilaktykiem? – Dla mnie ta praca ma sens jeżeli jest świadomym podprowadzaniem człowieka do refleksji nad sensem życia. Jestem przekonany, że jedyne, co warto w życiu robić to ewangelizować – dzieli się doświadczeniem pracy Wojciech Słonina.

Czytaj więcej

—–

www.wiadomosci24.pl

„Do pełnego rozwoju konieczna jest jedność pięciu sfer: Ciała, Umysłu, Ducha, Emocji i Relacji. „Cuder” wspomaga wychowanie poprzez obniżanie lęku oraz wzmacnianie rozwoju duchowego. Gra „Cuder” wskazuje drogę do dorosłości” – czytamy na stronie www.cuder.pl

Czytaj więcej

—–