CUDER
profilaktyczna gra grupowa
—
Zapraszamy nauczycieli i uczniów Państwa szkoły wraz z rodzicami do udziału w drugiej edycji Programu profilaktyki uzależnień behawioralnych „Gra profilaktyczna CUDER”.
Program ten ponownie uzyskał dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia.
Współcześnie coraz większym problemem zarówno dla diagnostów, terapeutów jak i dla profilaktyków są „uzależnienia behawioralne”. O patologicznym używaniu komputera i Internetu można mówić w przypadku, gdy mamy do czynienia z intensywnym korzystaniem z tego medium (70-80% czasu wolnego), upośledzeniem kontroli zwłaszcza czasu spędzanego przed komputerem, szukaniem społecznego uznania poprzez korzystanie z komputera, co może prowadzić do izolacji społecznej w normalnych kontaktach (zachwianie zdolności interpersonalnych w świecie realnym), czy nawet imersji czyli zatraceniu się w świecie wirtualnym i braku umiejętności rozgraniczenia go ze światem realnym. Konsekwencje wynikające z takich zachowań mogą być zarówno somatyczne (nadwaga, problemy z kręgosłupem, problemy z oczami), psychiczne (depresja, fobie społeczne) oraz społeczne.
—
Projekt zakłada przeprowadzenie w szkole dużego mitingu z uczniami klas V i VI, podczas którego wprowadzona zostaje gra planszowa jako sposób na spędzanie wolnego czasu poza światem wirtualnym oraz pokazane zostają sposoby na racjonale i bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu. Szkoła otrzymuje grupową grę planszową „CUDER” do wykorzystania przez wychowawców do pracy z klasami. Integralną częścią projektu są spotkania z wychowawcami i nauczycielami oraz rodzicami uczniów, w czasie których zwrócona zostaje uwaga na zagrożenia związane z komputerami i Internetem oraz jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze o podnoszącym się ryzyku uzależnienia. Uczestnicy spotkania otrzymują ulotkę z ważnymi informacjami w temacie uzależnień behawioralnych. Pokazane zostaną również sposoby na aktywizację młodych ludzi, którzy przedkładają świat wirtualny i relacje tam nawiązywane nad związki zawierane w świecie realnym. Dodatkowo wychowawcy zostaną poinstruowani przez trenerów jak w najefektywniejszy sposób wykorzystywać grę profilaktyczną w przyszłości.
Podczas spotkań z każdą z grup (uczniowie, rodzice, wychowawcy i nauczyciele) przeprowadzone zostaną ankiety ewaluacyjne połączone z badaniem poziomu zagrożeń w danej szkole i społeczności. Szkoła otrzyma raport opisujący sytuację w placówce, co pozwoli na lepsze dopasowanie dalszych działań. Wyniki badania zagrożeń przekazane zostaną do Krajowego Biura Przeciwdziałania Narkomanii.
—
Realizator w ramach projektu zapewnia:
—
Szkołę prosimy o :
—
Zainteresowane szkoły prosimy o kontakt z Iwoną Gubałą – tel. 512 703 821, iwona-gubala@wp.pl
—
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będącego w dyspozycji Ministra Zdrowia
—
Tagi: cuder, dzieci w sieci, jak chronić dzieci, jak chronić dzieci przed siecią, profilaktyka zintegrowana, zagrożenia behawioralne, zintegrowany system