Podsumowanie cyklu programów Profilaktyki Zintegrowanej „CUDER” w 2014 roku
W 2014 roku w ramach realizacji działań profilaktyczno-edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży w zakresie zagrożeń związanych z nadużywaniem komputera i internetu, pilotażowo został przeprowadzony cykl programów profilaktyki uzależnień behawioralnych „Gra profilaktyczna CUDER”.
Cele:
Celem programu jest przeciwdziałanie zagrożeniom behawioralnym płynącym z nadużywania komputera, w szczególności Internetu i gier sieciowych, obniżenie wieku inicjacji alkoholowej, przeciwdziałanie narkomanii, wykluczenie sięgania po dopalacze oraz wzmocnienie czynników chroniących uczniów przed szeroką gamą zewnętrznych zagrożeń. Program na bazie gry „CUDER” wprowadza pojęcia 5 sfer człowieka, jako nierozerwalnej i harmonijnej całości: ciała, umysłu, ducha, emocji i relacji.
Główne wartości, na których zbudowany jest program to: prawda, miłość i wolność.
Główne strategie profilaktyczne wykorzystane w programie: uświadomienie konieczności harmonijnego rozwoju człowieka, obniżenie poziomu napięć wśród uczniów, wprowadzenie mody na radość i rozwój. „CUDER” pobudza do zastanowienia się nad wartościami życia i wyraźnie wzmaga chęć poszukiwania jego sensu, a także znacznie wzmacnia refleksyjność wśród uczestników. A im bardziej dziecko refleksyjne, tym bardziej uodpornione na negatywne wpływy środowiska i otoczenia.
Realizacje:
Podczas 21 realizacji program został przeprowadzony w 22 szkołach podstawowych na terenie województwa małopolskiego.
Uczestnicy:
Programem objęta została grupa dzieci, ich rodzice oraz nauczyciele w liczbie:
- 1839 dzieci
- 1249 rodziców
- 472 nauczycieli
Ewaluacja:
Program został wysoko oceniony zarówno przez biorące w nim udział dzieci jak i przez pedagogów i rodziców.
Podsumowaniem każdej realizacji było przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej.
Ankiety wypełniło: 1839 uczniów z czego 19 nie nadawało się do analizy. Pozostałe 1820 ankiet zostało poddane analizie, a zaskakujące wyniki zostaną opublikowane.